Heropening NedCar mede door inzet OR

17/07/2014 - door Evert Smit

Donderdag 17 juli 2014 heropende koning Willem Alexander autofabriek NedCar in Born. Een wonderbaarlijke wederopstanding, omdat een paar jaar geleden niemand meer een cent gaf voor de toekomst van het bedrijf. Wat in de algehele jubel sterk onderbelicht wordt is de essentiële rol die de OR hierbij heeft gespeeld.

Toen in 2004 bij NedCar de productie begon van de Smart ForFour en de Mitsubishi Colt, een gezamenlijk project van Daimler (Mercedes Benz) en Mitsubishi (met beide auto’s op het zelfde onderstel) leek het kostje van NedCar gekocht. De Smart ForFour verkocht echter niet goed. In 2006 besloot Daimler de productie te staken. Hierdoor kwam de fabriek vanaf 2008 half leeg te staan. Hoewel Daimler een enorme afkoopsom betaalde voor dit besluit, was de aandacht van de OR van NedCar onder leiding van de strijdbare voorzitter Jean Wouters niet alleen gericht op een goed sociaal plan voor de mensen die ontslagen werden (dat er uiteraard kwam), maar vooral op het zoeken naar nieuwe partners die voor vulling van de fabriek konden zorgen.

De OR organiseerde in samenwerking met de vakbonden strategische meetings onder de noemer “Toekomst NedCar”, waarbij deskundigen en belanghebbenden van binnen en van buiten het bedrijf aanschoven. Ook werden er talloze lijntjes uitgeworpen naar de UWV, de politiek in Limburg en Den Haag, geïnteresseerde ondernemers, andere autofabrieken et cetera. Uitkomst was dat de OR met het voorstel kwam een Taskforce in het leven te roepen die actief de boer op moest gaan om nieuwe partners voor de fabriek te vinden. Met Mitsubishi was het lastig communiceren. De concerndirectie in Japan was lange tijd onduidelijk in zijn bedoelingen, en vond het eigengereide optreden van de OR in Born maar lastig. Desondanks hebben ze aan de lokale druk toegegeven en toegestaan dat de Taskforce er kwam, waarin naast de directie onder meer professor Ben Dankbaar zitting had, die door de OR naar voren was geschoven.

Uiteindelijk werd duidelijk dat Mitsubishi ook de productie van de Colt in Born zou staken, zodat bedrijfssluiting in 2012 dreigde. Uiteindelijk kwam als een duiveltje uit een doosje de Brabantse ondernemer Wim van de Leegte (VDL) die bereid was het bedrijf over te nemen om er Mini’s voor BMW te gaan maken. Met de nodige steun van provincie, UWV en het rijk. De strategische focus en de volhardende inzet van de OR heeft daar een niet onbelangrijke bijdrage aan gehad.

Actueel nieuws | Nieuwsarchief

Nieuwsbrief

Niets missen? Volg ons!

Aanmelden nieuwsbrief ondernemingsraden

Wilt u meer weten?

Neem contact op met ons secretariaat

030-2331272
info@basisenbeleid.nl