De cao-monitor: arbeidsvoorwaarden van medewerkers vergelijken

Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Als medewerker heb je het tegenwoordig voor het kiezen: vrijwel alle sectoren hebben te maken met arbeidskrapte en bijna ieder bedrijf heeft te maken met lang openstaande vacatures. Bij de keuze voor een werkgever spelen verschillende zaken een rol: een inhoudsvolle functie, groeiperspectief, een acceptabele reisafstand…. en natuurlijk wat er onderaan de streep overblijft.


Ook voor bedrijven en sectoren is het interessant om te weten hoe zij betalen t.o.v. hun concurrenten op de arbeidsmarkt. Aansprekende arbeidsvoorwaarden zijn goede middelen om nieuwe collega’s te werven. Maar waar wordt nu het meeste betaald? Het is te kort door de bocht om alleen het primaire salaris te vergelijken. Vakantiedagen, bonussen, gratificaties, wel of geen dertiende maand, reiskostenvergoeding, het telt allemaal mee. Het bos laat zich door de bomen bijna niet meer zien.

Waarom zou je ons inschakelen?

Basis & Beleid maakt voor sectoren en bedrijven het bos weer zichtbaar. Met een zelf ontwikkelde arbeidsvoorwaardenvergelijking geeft Basis & Beleid inzicht in de verschillen tussen arbeidsvoorwaardenregelingen. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om ondernemingscao’s, sector-cao’s of bedrijfsregelingen. We doen dit voor ondernemingsraden, vakbonden en sociale partners.

Voorbeelden van situaties waarbij een arbeidsvoorwaardenvergelijking van nut kan zijn:

  • De beoordeling van de aantrekkelijkheid van het arbeidsvoorwaardenpakket zoals we hierboven beschreven,
  • Bij het harmoniseren van arbeidsvoorwaarden na een fusie of overname,
  • Bij de mogelijke aansluiting bij of dispensatie van een sector-cao;

Welke arbeidsvoorwaarden worden vergeleken?

Een belangrijk deel van de arbeidsvoorwaarden kan worden teruggerekend naar de waarde per uur, zoals loon (vast en variabel), toeslagen, arbeidsduur en pensioen. Daarnaast kan het van belang zijn om meer ‘kwalitatieve’ arbeidsvoorwaarden te vergelijken. Voorbeelden daarvan zijn opleidingsmogelijkheden, thuiswerkfaciliteiten en keuzemogelijkheden voor medewerkers binnen de regelingen.

Hoe gaan we te werk?

Als eerste brengen we de arbeidsvoorwaarden van de verschillende vergelijkbare? regelingen in kaart. Zo krijgen we inzicht in de samenstelling en waarde van de arbeidsvoorwaardenpakketten en de verschillen en overeenkomsten hiertussen. Vervolgens rekenen we de waarde van de regeling uit naar de netto arbeidsduur: de bruto werktijd minus vakantie en arbeidsduurverkorting.

Daarnaast worden in de vergelijking ook andere, secundaire, arbeidsvoorwaarden meegenomen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een reiskostenvergoeding, leeftijdsgebonden arbeidsvoorwaarden zoals extra vakantiedagen en bonusregelingen.

De meer kwalitatieve arbeidsvoorwaarden, zoals opleidingsfaciliteiten, mogelijkheden om gebruik te maken van een meerkeuzesysteem of het bestaan van een personeelsvereniging, benoemen we apart in de rapportage en schatten we op waarde voor de medewerkers.

Omdat arbeidsvoorwaarden verschillen per functieniveau, maken we de vergelijking voor verschillende functies of functieniveaus. Bijvoorbeeld voor de kernfuncties in de organisatie of de functies waarvoor het lastig is om medewerkers te vinden.

Kunnen wij iets voor je doen?

Wil je weten wat de voordelen en mogelijkheden zijn van een arbeidsvoorwaardenvergelijking in jouw sector of organisatie? We komen graag vrijblijvend bij je langs voor een kennismakingsgesprek en de bespreking van jouw specifieke situatie. Je kunt natuurlijk ook bellen voor meer informatie. Contact: via 030-2331272 of info@basisenbeleid.nl.

Delen kan hier