Sociale partners staan samen voor een gezonde ontwikkeling van een sector. Want hoewel de belangen soms tegengesteld zijn, is er op langere termijn veel wat werkgevers en werknemers bindt. Samen probeer je vragen te beantwoorden als:

  • Met welke technologische ontwikkelingen moeten we rekening houden? Wat kunnen we doen om te zorgen dat bedrijven daarop inspelen en een gezond bedrijf blijven runnen en werknemers ermee kunnen werken?
  • Wat zijn de behoeften van de medewerkers van nu en later? Als we aantrekkelijk willen blijven voor die mensen, wat moeten we veranderen in bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en hoe het werk georganiseerd is?
  • Met welke andere branches concurreren we om medewerkers? Wat hebben we voor op die branches? Wat kunnen we beter doen?

Een gezamenlijk startpunt is noodzakelijk om dat soort vragen te bespreken en beantwoorden. Anders praat je langs elkaar heen, ontstaat er verwarring en nodeloze discussie. Je komt dan niet verder dan algemene discussies over de problemen van medewerkers en werkgevers in de sector. Terwijl je het eigenlijk wil hebben over de doelen die je als sociale partners samen nastreeft en wat nodig is om die te bereiken.
De sectoronderzoeken van Basis & Beleid zorgen voor dat gezamenlijk startpunt. We beantwoorden vragen als:

  • Wat zijn de belangrijkste kenmerken en ontwikkelingen binnen een bedrijfstak, bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering, globalisering en verduurzaming?
  • Hoe ontwikkelt de arbeidsmarkt en de wensen van werkgevers en potentiële medewerkers zich?
  • Hoe zijn de arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen in de sector? Hoe kijken werkgevers en werknemers hiernaar? Wat is nodig om als sector concurrerend te blijven?
  • Wat zijn redenen voor medewerkers om in de sector te komen werken, te blijven en te vertrekken?

Basis & Beleid brengt alle benodigde data in kaart, onderzoekt en analyseert verschillende scenario’s en zet de implicaties voor alle betrokken partijen op een rij. Waar nodig begeleiden we sociale partners bij de interpretatie van deze inzichten: wat betekent dit voor onze sector en wat hebben wij dan te doen?

Tijdens het onderzoek is contact met de werknemers en werkgevers in de sector van groot belang. Onze mensen beheersen alle vormen van kwantitatief en kwalitatief onderzoek: van online surveys en interviews tot het begeleiden van panels en groepsdialogen. Vanzelfsprekend betrekken we sociale partners vooraf en tijdens het onderzoek: wat voor soort besluiten willen jullie nemen? Welke inzichten moet het onderzoek opleveren?  Hoe onderzoeken we dat? Zijn tussentijdse inzichten voldoende helder of is verdieping wenselijk? Is er draagvlak voor de inzichten tot nu toe?


Enkele voorbeelden van onze onderzoeken:

  • Onderzoek werkgelegenheidseffect van het wetsvoorstel verbodop kolen voor de elektriciteitsproductie.
  • Visie 2025 wegvervoer en logistiek
  • Toekomst van de verhuisbranche
  • Arbeidsvoorwaardenvorming in de offshore
  • Vernieuwing medezeggenschap