Werkdruk is beroepsziekte nummer 1. Niet alleen het werk is drukker geworden. Het privéleven ook. Medewerkers ervaren soms druk door de hoeveelheid werk, maar soms ook van de zwaarte van het werk binnen een bepaalde periode. Pieken en dalen horen er vaak bij. Wanneer is de werkdruk structureel te hoog en wat doen je dan?

In het kader van arbeidsverhoudingen spelen sociale partners een cruciale rol bij het adresseren en beheersen van werkdruk.

Dat vraagt wel om inzicht van sociale partners. En dat is soms best lastig. Zo kan de ene medewerker het takenpakket lekker dynamisch vinden. Een ander ervaart bij hetzelfde takenpakket een te hoge werkdruk. Hoe neem je dat serieus? Hoe maak je onderscheid tussen organisatiefactoren en individuele factoren? Welke daarvan kun je beïnvloeden? En doe je dat? Welke cao afspraken gaan daarbij echt helpen? Hoe zorg je dat het niet bij een cao-afspraak blijft, maar dat er echt anders naar werkdruk wordt gekeken en mee wordt omgegaan?


Tips voor sociale partners:

  • Zorg dat er inzicht is in de onderliggende factoren van het ontstaan van werkdruk
  • Neem signalen van werkdruk serieus.
  • Maak het ontstaan en omgaan van werkdruk en stress bespreekbaar
  • Maak cao-afspraken die gericht zijn op het beheersen van werkdruk

Ondersteuning door Basis & Beleid

Basis & Beleid geeft sociale partners inzicht in de organisatiefactoren die van invloed zijn op het ontstaan en omgaan met werkdruk. Dat doen we met behulp van een bewerkte vorm van het Job demands resources Model. Daarin kijken we of de taakeisen en regelmogelijkheden in balans zijn en geven we aanbevelingen hoe de balans te versterken. Hierin hebben we oog voor de structurele verbeteringen in de organisatie en houden we aandacht voor de individuele medewerker.

We doen dat onder andere door:

  • Te inventariseren welke bestaande initiatieven er zijn en wat de ontwikkelingen zijn in het personeelsbestand
  • Met surveys inzicht te krijgen in de werkdrukbeleving van verschillende groepen medewerkers.
  • Met MT, HR, OR en groepen medewerkers de uitkomsten te bespreken en te vertalen naar concrete haalbare oplossingsrichtingen met draagvlak. In de oplossingsrichtingen maken we onderscheid naar beïnvloeding via de cao en beïnvloeding vanuit de organisatie. En daarin naar korte en lange termijn.
  • (Vanzelfsprekend) sociale partners tijdens het hele project te informeren over de te nemen stappen en tussentijdse bevindingen. En hen te betrekken bij belangrijke besluiten.

De adviseurs van Basis & Beleid hebben brede ervaring aan zowel de werkgevers- als de werknemerskant, we snappen hoe paritaire partijen werken. We beheersen alle vormen van onderzoek: van online surveys en interviews tot het begeleiden van panels en groepsdialogen. We zijn benaderbare mensen met passie voor ons vak. We zijn oprecht geïnteresseerd in andermans mening. Dat wekt vertrouwen, waardoor we snel tot de kern komen. Zo maken we de onderstroom bespreekbaar. Onze expertise op het gebied van arbeidsverhoudingen en procesbegeleiding is aanzienlijk.

Voorbeelden van vraagstukken waar u ons voor kunt benaderen:

  • Het inzicht krijgen in het ontstaan en omgaan met werkdruk, inclusief concrete en haalbare verbetervoorstellen

Het begeleiden van teams, afdelingen en organisaties met het bespreekbaar maken van werkdrukbeleving. Zodat zij zelf hun verbeteracties kunnen benoemen.

Meer weten over werkdruk?

Neem contact op met onze adviseurs of lees een van onderstaande berichten:


Artikelen over werkdruk: