Je moet het dak repareren als de zon schijnt:Hoe de OR kansen creëert met doelgericht stakeholderbeheer

Als OR is het belangrijk om de invloed de je hebt in het krachtenveld van medezeggenschap optimaal te benutten. Dat zorgt voor betere besluitvorming, meer draagvlak onder medewerkers wat bijdraagt aan het succes van een organisatie.


Hoe komt het dan dat de OR kansen mist om bredere invulling te geven aan medezeggenschap en invloed uit te oefenen op belangrijke strategische besluiten binnen de onderneming? Hoe kan de OR overvallen worden door een adviesaanvraag? Vaak richten OR-leden zich te veel op interne, operationele aangelegenheden.

Een proactieve OR

Het is belangrijk om proactief te handelen en samen te werken, zelfs wanneer er geen directe aanleiding lijkt te zijn. Goede informatie, vanuit veel perspectieven is van cruciaal belang. Die informatie vind je door een goed netwerk op te bouwen, waarin alle belanghebbenden van de organisatie vertegenwoordigd zijn. Dat doe je in de zon, niet als het al regent.

Wie zijn de stakeholders?

Stakeholders, of belanghebbenden, zijn individuen, groepen of organisaties die direct of indirect worden beïnvloed door de beslissingen en activiteiten van een organisatie. Dit zijn niet alleen werknemers, het management of de Raad van Commissarissen/ Raad van Toezicht, maar ook externe partijen zoals vakbonden, klanten, leveranciers en maatschappelijke groeperingen.

Leer elkaar kennen

Door elkaar te leren kennen en relaties op te bouwen in tijden van voorspoed, kan OR sterker staan:

  • Door gezamenlijk onderzoek te doen naar mogelijke ontwikkelingen en dreigingen, kan de OR anticiperen op veranderingen en zichzelf beter positioneren om invloed uit te oefenen en belangen te behartigen.
  • Door samen te werken en de kennis en kunde in het netwerk te benutten, kan de ondernemingsraad de invloed vergroten en doelgericht optreden in het belang van medewerkers. De ervaring en expertise van partijen zoals vakbonden en medezeggenschap in andere landen binnen de organisatie, kunnen worden gebundeld om beter voorbereid te zijn op uitdagende situaties zoals reorganisaties en fusies, en om een evenwichtige en rechtvaardige werkomgeving te bevorderen.

Bij de behandeling van een instemmings- of adviesaanvraag is het zaak om rekening te houden met al deze belanghebbenden en de belangen en positie goed in oog op te krijgen en houden.

Hoe zorg je dat dat je het netwerk juist benut? Het is raadzaam om vanaf de start van de zittingsperiode van de OR zicht te hebben en houden op de verschillende belanghebbenden en dit ook te bespreken met de bestuurder tijdens de artikel 24 overleggen. Door tijdens de zittingsperiode of bij de start van elk nieuw advies of instemmingaanvraag tijd te nemen om zicht te krijgen op alle stakeholders train je bij alle leden de kennis en vaardigheden op dit vlak en ben je ook meteen met elkaar op de hoogte van de verschillende belangen en belanghebbenden. Dit kan door een analyse te maken met elkaar.

In volgende nieuwsbrieven gaan we in op welke wijze u een analyse maakt van de belangrijkste stakeholders en hoe u vervolgens met stakeholdermanagement structuur aanbrengt.

Mocht u eerder met dit onderwerp aan de slag willen gaan, dan staan de adviseurs van Basis & Beleid voor u klaar.

Delen kan hier